Sportovně střelecký klub Praha 6

Únava střelce

Téma tohoto měsíce bylo navrženo kýmsi, kdo se nedokázal v noci před závodem řádně vyspat! (Únava se u něj hlavně projevovala unavených očí pohledem, ve skutečnosti tou pravou příčinou byl nedostatek spánku.) Únava má nepochybně vliv na jakékoli fyzické nebo psychické aktivity a na střelbu daleko více, než by tomu bylo při vynášení odpadků a to až po třetím upomenutí od manželky. Tak, jak bychom se s ní při střelbě měli vypořádat? Únava je většinou způsobena nedostatkem zdrojů – svalových vláken, kyslíku, zásob využitelné energie, atd. Ty jsou omezovány a snižovány hromaděním odpadních produktů, kyseliny mléčné ve svalových vláken, oxidu uhličitého v krvi, a tak dále. Energie a kyslík jsou oběhovým systémem přiváděny a odpadní produkty odváděny ven. Je zřejmé, že čím je oběhový systém v lepším stavu, tím to vše lépe funguje. To je důvod, proč se klade u sportovce tak velký důraz na dobrou kondici dýchacího systému, tělesnou hmotnost a vytrvalostní trénink, atd., a střelců se to týká také. Při pohledu na palebnou čáru při běžné pistolové soutěži s vyrovnanou řadou střelců, ze které často vyčnívají břicha, vás musí napadnout, že to asi nemusí být úplně ta pravá podpora a propagace střelby, které se říká sportovní! (Většinou střelců je tento typ postavy brán jako 'dodatečná zátěž' - "To mi přeci dává stabilitu, kamaráde!")

Kromě potřeby být více 'fit' – potřebujete během závodu vysoký přísun kyslíku, který získáte díky dechovým cvičením. Měli byste mít dobře vypracované svaly z posilování a mít schopnost držet pistoli díky cílenému speciálnímu tréninku - je potřeba vzít v úvahu rychlost látkové výměny při únavě. Odbourání kyseliny mléčné ze svalových vláken trvá přibližně dvakrát déle než doba působení činnosti, při které byla vytvořena. Učím střílet v tempu přibližně 1 výstřel za minutu – nezapoměňte, že se to týká i odložených ran – v disciplínách vzduchová nebo libovolná pistole. Ta minuta se skládá z asi 20 sekund zvedání, míření a odpálení a asi ze 40 vteřin odpočinku mezi výstřely. (2:1, asi tak nějak?) Sportovec s přiměřenou kondicí může takhle střílet celé hodiny. Během této doby vzniká i únava očí: víčkové svaly by se měly uvolnit ze stavu míření, stejně jako natáčecí svaly oka. Během odpočinku mezi výstřely by se měl člověk zahledět do dálky – pokud možno na neutrální barevné pozadí, které nevytváří oslňující světelné odrazy - a zase zpět na lavici nebo na špičky svých nohou. To protáhne oční svaly a pomáhá vyrovnat dlouhou dobu jednostranného sledování mířidel během střelby. Stejný druh strategie může být použit pro svaly nohou. Po dobu odpočinku mezi výstřely, ohýbejte stehenní a lýtkové svaly, pohupujte se na patách a prstech (přitom zůstávejte v pozici, samozřejmě), protahujte a uvolňujte tyto svaly z jejich statického napětí při střelbě. Pravidelně by měl střelec zrušit střelecký postoj a sednout si. Během této přestávky je třeba provádět dechová cvičení pro uvolnění celého těla a mysli, k mentálnímu cvičení využívat 'levý mozek' a nechat 'pravý mozek' odpočívat (zaměstnat verbálně, matematikou, apod.), pokud to tedy lze. Samozřejmě, před pokračováním střelby se střelec musí uvést opětovně do odpovídajícího psychického i fyzického stavu, včetně postoje, a na to bude potřebovat určitý čas. A nezapomeňte hydrataci, dostatek vody! Tělo je jednou velkou chemickou továrnou, která potřebuje H2O ke své činnosti.

Stručně řečeno, únavu se lze naučit ovládat již v přípravě střelce při dosažení odpovídající fyzické a psychické kondice a využívat čas na střeleckém stanovišti efektivně a výhodně - pro odpočinek a strečink během pobytu na palebné čáře - a naučit se, jak načasovat 'přestávky'. Samozřejmě, někdy si možná nebudete chtít dopřát pauzu vůbec! Pokud jste v závodě (tzv. vám chytily saze), daří se vám odpalovat včas v intervalu 10s, tak proč přestávat? Viděl jsem střelkyni se vzduchovou puškou v závodě světového poháru střílet celý zápas bez přerušení. Sotva se dokázala na konci závodu hýbat. Její trenér řekl, že to nebylo typické, ale střelba se jí dařila extrémně dobře - nakonec vyhrála zlato - a tak nechtěl přerušit proces. To jí ale umožníla její vynikající kondice.

Střelec by tedy měl být v tak dobré kondici, aby byl schopen zvládat a využívat situace, které se mu během závodu nabídnou. Pokud jde o oči, i zde je možné se předem připravit: tomuto cvičení se říká akomodační uvolnění – zakoukejte se nejprve do dálky a následně na hřbet ruky, pak zase do dálky a opět na hřbet ruky, atd. – to vám umožní harmonizovat napětí v očních svalech a potlačí možnou únavu očí při střelbě.

Když si před závodem podle výše uvedených doporučení upravíte plán činností pro odpočinek při střelbě a budete při střelbě na střelnici používat techniku doporučovanou již v některých přechozích článcích, přitom nebudete zapomínat pít dostatečné množství vody, pak můžete ze závodu odejít s velkým výsledkem a ještě vám zůstane dost energie na to, vše důkladně proprat se svými kamarády!

Don

Článek Fatigue (11/03) je v originále dostupný na adrese http://www.cincinnatirevolverclub.net/nygord.html
Autorem článku je Donald Nygord, známý americký střelec.
Překlad, nikoli doslovný, Petr Brejša, petrbrejsa@seznam.cz

Domů Kontakt Statistika

Webdesign a správa : Vizneon